Hoe overleef ik het eerste jaar als moeder?

Babyblog’s favorites

Bekijk de collecties, kies een mooi kaartje, en pas deze aan naar je smaak!

Gastblog door Esther Kaper

Als kersverse moeder van mijn eerste zoon ging een onbekende wereld voor mij open. Hoe mooi ik het ook vond om moeder te zijn, ik moest enorm wennen aan alle veranderingen in mijn leven. Van een fulltime baan ging ik 24 uur werken. Mijn zoontje bepaalde mijn dagindeling en van mijn vrije leven in de avonden en weekenden bleef weinig over. Vriendinnen sprak ik nauwelijks, laat staan dat er tijd over bleef voor een romantische avond met mijn man…

Esther Kaper portret1 Na het eerste jaar als moeder besloot ik het boek Mama’s eerste stapjes te schrijven. Bomvol ervaringsverhalen van andere moeders en dat van mijzelf. Hoe ga je om met alles wat tijdens dat eerste jaar verandert? Van je na-de-bevalling-lichaam tot bemoeierige schoonmoeders en de onverklaarbare huiltjes van je baby?

Inmiddels is mijn zoontje drie jaar en verwachten we volgend jaar de tweede. Een heel ander gevoel. We weten wat ons te wachten staat, al is elk kind anders, maar het overweldigende van de ‘eerste keer’ is er niet meer. Ik weet nu wat ik kan doen om die hectische periode voor mezelf en mijn gezin zo ontspannen mogelijk te laten verlopen. Graag deel ik vijf tips met jou!

1. Doe je eigen ding

Misschien heb je al gemerkt dat iedereen zich sinds je zwanger bent met je bemoeit. Van nieuwsgierige buurvrouwen tot wildvreemden in de supermarkt. Dat zal na de bevalling alleen maar toenemen. Iedereen om je heen heeft een mening over borstvoeding, speentjes, slaapjes, huiltjes en hoeveel kilo’s je nu toch wel afgevallen zou moeten zijn. Laat het allemaal langs je heen glijden en neem alleen advies aan van mensen die jou als moeder respecteren en niet over je heen denderen met ‘hoe het zou moeten’. Vertrouw op je intuïtie. Je mag alles op jouw eigen manier doen!

2. Geef jezelf minstens een jaar de tijd om aan het moederschap te wennen

Na drie maanden hoef je niet alles op de rit te hebben. Moeder worden brengt allerlei veranderingen met zich mee. Niet alleen lichamelijk en praktisch, maar ook op je werk en in relaties met partner, familie en vrienden. Neem minstens een jaar de tijd om aan al je ‘rollen’ te wennen en erachter te komen wat voor type moeder jij bent en hoe je alles wilt combineren. Heb geduld met jezelf!

3. Ga op zoek naar een betrouwbare oppas

Zodra je merkt dat de muren op je af komen, wordt het tijd om regelmatig afstand te nemen van ‘thuis’ en leuke dingen buiten de deur te gaan doen. Bijkletsen met een vriendin, uit eten gaan met je partner of simpelweg zelf de stad in voor een dosis ‘me-time’. Je voelt je op dat moment waarschijnlijk egoïstisch, maar onderschat niet hoeveel energie het verzorgen van een baby kost. Zoek een betrouwbare oppas en maak daar gebruik van om weer op te laden. Daardoor kun je de volgende dag weer met volle moed aan de slag.

4. Schrik niet van ‘conflicten’ met je familie of vrienden

De komst van een baby kan relaties op scherp zetten. Plotseling erger je je groen en geel aan je moeder die alles beter denkt te weten. Of die vriendin waar je altijd mee ging stappen lijkt ineens van de aardbodem te zijn verdwenen. Als kersverse moeder ben je gevoeliger voor wat andere van je vinden en moet je wennen aan het feit dat je ineens verantwoordelijk bent voor een klein mensje. Daardoor kun je scherper op anderen reageren en vat je vaak alles persoonlijk op. Daar komt bij dat anderen ook aan jou als moeder moeten wennen. Wanneer kunnen ze je het beste bellen? Heeft ze nog wel zin om af te spreken? Zit ze op mijn goede raad te wachten? Probeer je relaties ‘open’ te houden door eerlijk te zijn over de fase waarin je zit. En als je iets dwars zit, probeer dit te bespreken, voordat dit tussen jou en die persoon in kwestie in gaat staan.

Mama's eerste stapjes - cover5. Zorg goed voor jezelf!

Waarschijnlijk besteed je al je tijd en energie aan de zorg voor je baby, je werk, huishouden en relaties. De kans is daarom erg groot dat je jezelf vergeet en verwaarloost. Zo nam ik tijdens het eerste jaar nauwelijks rust, ik at en dronk slecht en vergat te ontspannen. Ik wilde ‘gewoon’ met alles doorgaan zoals ik dat vóór de komst van mijn zoontje deed. Met als gevolg dat de ziekte van Pfeiffer, vanwege mijn gedaalde weerstand, voor een tweede keer actief werd en ik weken op bed lag. Dat ga ik bij mijn tweede anders doen: slapen zodra het kan, gezond en regelmatig eten, op tijd naar bed, regelmatig naar de kapper en alleen extra activiteiten doen waar ik energie van krijg. Zorg voor jezelf!

Meer informatie over Esther Kaper en haar boek Mama’s eerste stapjes vind je op estherkaper.nl. En bekijk ook vooral dit leuke interview met haar:

Lees ook: doe jezelf een plezier en doe dit ene ding na je bevalling.

2 Comments

  1. 1

    Leuk, ik ben best benieuwd naar het boek. En toch…. ook ik dacht bij heel veel dingen: dit ga ik anders doen als die tweede er is! En ook ik dacht: ik weet wat me te wachten staat. Het overweldigende gevoel ineens moeder te zijn, dat was er inderdaad een stuk minder. Maar de hormonen, borstvoedingsperikelen, slaapgebrek, uitvogelen van de gebruiksaanwijzing van de tweede enz enz zorgden ervoor dat het toch echt echt weer als een geheel nieuwe uitdaging voelde. Ik was misschien nog wel labieler bij nummer twee omdat nummer één óók aandacht nodig had. En omdat het beetje vrije tijd dat ik over had nu écht op ging aan de zorg voor beide kindjes, het huishouden en nu ik weer werk: mijn werk, ben ik opnieuw zoekende naar een nieuwe balans. Maar misschien is alles in het boek ‘mama’s eerste stapjes’ ook wel van toepassing als je een tweede kindje krijgt. Of derde, vierde, vijfde…

  2. 2

    Klinkt als een topboek voor aanstaande moeders!
    En hier mijn tip 6;
    Denk niet dat het bij de 2e makkelijker is ;-). Nieuw kindje, nieuwe gebruiksaanwijzing, nieuwe balans. De eerste keer word je moeder, de tweede keer word je manager!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*