‘Ik geef borstvoeding, maar ben zo moe. Wat kan ik daar aan doen?’

Babyblog’s favorites

Bekijk de collecties, kies een mooi kaartje, en pas deze aan naar je smaak!

Voedingsexpert Karin Hermans van Food4Balance geeft antwoord op jullie vragen rondom voeding, zwangerschap en baby. Heb je zelf ook een vraag? Reageer dan hieronder of mail naar info@babyblog.nl.

“Ik ben net moeder geworden en ik geef borstvoeding. Dit gaat heel goed, maar ik ben wel erg moe. Fysiek lever ik veel in om borstvoeding te kunnen geven. Wat kan ik daar aan doen?”

Energietekort na de bevalling hoor je vaak. Er kunnen verschillende oorzaken voor zijn. Wat ik vaak tegen kom zijn de volgende oorzaken:

  1. Slaaptekort
  2. Tekort aan vitamine B12 en/of ijzer
  3. Hormoonbalans die nog niet in evenwicht is
  4. De moeder raakt uitgeput door de borstvoeding omdat ze zelf te weinig reserve heeft of omdat het aanmaken van voeding te veel van haar vraagt.

1. Slaaptekort

Vaak is dit niet makkelijk op te lossen omdat de baby nu eenmaal ’s nachts wakker is en om voeding vraagt. Je kan proberen overdag bij te slapen, maar vaak is dit eenvoudiger gezegd dan gedaan. Doordat een slaaptekort ontstaat zien we vaak dat het lichaam meer behoefte krijgt aan’pepmiddelen’ om de dag door te komen. Denk bijvoorbeeld aan suiker, koffie/cafeïne, chocolade of juist vet. Van nature heeft ons lichaam een voorkeur voor zoet en vet, en juist op de momenten dat we wel wat extra ondersteuning kunnen gebruiken om de dag door te komen krijgen we juist behoefte aan zoet en vet, omdat dit ons snel energie geeft. Helaas werkt dit altijd als een kort lapmiddel, het geeft ons snel energie, maar is ook weer snel uitgewerkt. Mijn advies is dan ook om te proberen zo min mogelijk voor deze pepmiddelen te kiezen omdat ze uiteindelijk voor meer onrust in het lichaam zorgen.

2. Te kort aan vitamine B12 en of ijzer.

Een tekort van deze twee stoffen kenmerken zich in het moe en of uitgeput voelen. Het advies is dan ook om te bekijken of je bloed voldoende b12 of ijzer bevat. Dit kan door het te laten prikken via de huisarts. Niet iedere huisarts geeft hiervoor direct een verwijzing. Het is ook mogelijk om een voedingsdagboek van food4balance bij te houden. In een paar dagen kunnen wij al bekijken of jouw voedingspatroon voldoende nutriënten bevat. Wees deze periode ook extra alert op vitamine D. Maar heel weinig voedingsmiddelen bevatten deze zeer belangrijke vitamine. Je krijgt deze vooral binnen door zonlicht, en dat is er in deze periode van het jaar vaak niet of maar weinig. Ook een tekort aan vitamine D kan je een moe gevoel geven. Vaak zorgt een tekort voor lusteloosheid en sombere gedachten en klachten met betrekking tot het gevoel en geluk.

3. Hormoonbalans die nog niet in evenwicht is

Het is bekend dat je lichaam 9 maanden moet ontzwangeren. De ene vrouw heeft hier meer last van dan de andere vrouw. Bij klachten na de bevalling is het belangrijk om deze mogelijke oorzaak serieus te nemen. Vaak wordt hieraan te snel voorbij gegaan. Voeding en leefstijl kunnen een grote positieve bijdrage leveren aan het stabiliseren van de hormonen.

4. Moeder heeft te weinig reserves of de borstvoeding vraagt te veel van haar

Deze laatste oorzaak ligt voor de hand, maar hoe los je dit op? Het is belangrijk voor de moeder om tijdens de zwangerschap al een reserve op te bouwen. Achteraf heb je aan deze wijsheid natuurlijk niets meer, maar het is wel belangrijk om het nogmaals te noemen. Door een moeder na de bevalling een dagboek voor voeding en leefstijl te laten invullen kan een tekort of verbetering snel opgespoord worden. Het is juist dan weer zo verleidelijk om naar de genotsmiddelen te grijpen.

Lees ook: zo ziet borstvoeding geven er echt uit

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*