Misselijk tijdens zwangerschap – ervaringstips

Ervaringstips voor ochtend misselijkheid in zwangerschap

Babyblog’s favorites

Bekijk de collecties, kies een mooi kaartje, en pas deze aan naar je smaak!

Ben jij de ochtendmisselijkheid ook zo zat? 80% van de zwangere vrouwen kampt met zwangerschapsmisselijkheid. Wij vroegen onze mama’s om tips tegen misselijkheid.

Misselijkheid tijdens de zwangerschap – Waar komt het vandaan?

Wat zou het lekker zijn als je je tijdens de zwangerschap kiplekker voelde! Maar de meeste vrouwen hebben te maken met zwangerschapsmisselijkheid. Hoewel we het vaak hebben over ochtendmisselijkheid, kan de misselijkheid heel de dag aanhouden. De misselijkheid komt door de aanmaak van het HCG-hormoon. Krijg je een tweeling of meerling, dan wordt dit hormoon meer geproduceerd en heb je ook meer last van zwangerschapsmisselijkheid.

Ochtendmisselijkheid – Wat kan je zelf doen?

Voor een groot deel is de misselijkheid iets waar je doorheen zal moeten bijten tijdens de zwangerschap. Het gaat niet zomaar over. Maar er zijn wel wat leef- en eetgewoontes die de misselijkheid zouden kunnen verminderen. Dit kan jij zelf doen:

  1. Voorkom een lege maag:
    Eet iets lichts voor je opstaat – Veel vrouwen hebben ’s ochtends het meest last van misselijkheid. Omdat je een lege maag hebt, speelt het maagzuur veel meer op. Neem wat crackers of rijstwafels mee naar bed, om als je wakker wordt en voor je opstaat even iets kleins te eten. Een beetje eten in je maag voor je opstaat doet wonderen. Janneke tipt: “Eten op bed en dan pas eruit.”
    Eet gespreid over de dag steeds een beetje – Eet kleine hoeveelheden verspreid over de dag. Veel eten in een keer kan misselijkheid opwekken. Veel zwangere vrouwen hebben er baat bij om gedurende de dag steeds een beetje te eten. Neem als je weg gaat van huis wat eten mee dat je lekker vindt, zodat je elk uur of elke twee uur iets kan eten. Sharell heeft dit ook geprobeerd: “Vaak kleine beetjes eten was het enige wat mij hielp!” Erika is het er mee eens: “Jup… eten hielp bij mij… zorgen dat je geen lege maag hebt.”
  2. Zoek alternatieven voor vet eten
    Vet eten en eten wat zwaar op de maag ligt, verergert misselijkheid. Er zijn gelukkig genoeg alternatieven: fruit, yoghurt of kwark bijvoorbeeld.
  3. Eet meer koud dan warm/ vermijd kruidig eten
    De geur van kruiden en warm eten kan je misselijk maken. Is dat bij jou het geval? Kies van voor salades in plaats van warm eten met kruiden of vlees.
  4. Eet/ drink gember
    Van gember is aangetoond dat het helpt tegen misselijkheid in de zwangerschap, maar helaas vermindert hiermee het overgeven niet. Julia: “Gemberthee als laatste redmiddel: erg vies maar doet echt wonderen”
  5. Eet framboosblad
    Ook framboosblad doet wonderen. Je kunt het bij de apotheek in capsules kopen.
  6. Zorg dat je uitgerust bent
    Ben je uitgerust en ontspannen, dan ben je vaak ook minder misselijk.
  7. Drink vruchtensappen tijdens of vlak na de maaltijd
    Vruchtensappen zijn vaak wat zuurder en vallen verkeerd op een lege maag. Door het tijdens of na het eten te drinken, mixt het met je voeding en is het minder heftig voor de maag.

Medicijnen tegen misselijkheid in de zwangerschap

Als je ernstig last hebt van misselijkheid tijdens de zwangerschap is het goed om naar de dokter te gaan. Sommige vrouwen krijgen Hyperemesis Gravidarum (HG) waarbij ze bijna geen eten binnen kunnen houden en uitdrogen. In gevallen van grote misselijkheid schrijft de dokter medicatie voor. Hierbij letten dokters op dat het veilig is voor tijdens de zwangerschap. Veel gebruikte medicatie is:

  1. Emasafene
    Emesafene bestaat uit vitamine-B6 en meclozine. Het effect hiervan is aangetoond, maar niet in alle gevallen heeft de B6 meerwaarde op het bestandsdeel meclozine. Maar, het werkt! Veel zwangere vrouwen hebben er baat bij. Jessica vertelt: “Er hielp weinig, op een gegeven moment medicatie (emafasene) gekregen en gelukkig hielp dat!” Ook Janneke is tevreden met Emesafene: “Emesafene heb ik een week gebruikt. Hielp wel.”
  2. Pyridoxine
    Pyridoxine is een onderdeel van vitamine B en helpt tegen misselijkheid. Het overgeven vermindert er helaas vaak niet door. Dus hoewel je niet meer zo misselijk bent, zal je misschien wel moeten overgeven. Heb jij ervaring met pyrodoxine? Laat in je reactie weten wat je er van vond.

Wist je dat: onderzoek zegt dat kinderen waarvan de moeder veel misselijk was tijdens de zwangerschap gemiddeld een hoger IQ hebben?

Alternatieve tips tegen zwangerschapsmisselijkheid

De moeders hebben ook wat alternatieve tips te bieden:

  1. Drink een glaasje cola voor je opstaat uit bed.
    Sylvia schrijft: “Wat erg hielp toentertijd ook al is het ‘nasty’: een klein glaasje cola, als je net wakker bent. Hielp mij heel erg.” Ook bij Steffani hielp dit: “Cola gedronken als ik wakker werd… niet fris maar alles beter dan spugen en misselijkheid”
  2. Een beetje vla eten
    Vla is licht op de maag en daarom ideaal om een beetje te eten tussendoor. Chantalle geeft deze ervaringstip: “Vanillevla eten, geen heel bakje maar een klein beetje”. Viola is ook reuze enthousiast: “Lang leve vanillevla bij alle zwangerschappen.”

Verhoogde kans op misselijkheid

Wanneer heb je meer kans op zwangerschapsmisselijkheid? Kan je dat van tevoren al inschatten? Dit zijn factoren die de kans op zwangerschapsmisselijkheid vergroten:

  1. Eerdere zwangerschappen waarin je misselijk bent geweest
  2. Zwangerschapsmisselijkheid komt in je familie voor
  3. Zwangerschap van een tweeling of meerling
  4. Te zwaar zijn (obesitas)
  5. Stress van de zwangerschap of stress op andere gebieden
  6. Je bent vaak wagenziek.

Heb jij tips die jou hielpen om de misselijkheid door te komen? Laat het ons weten.

Onderzoeken: ‘Zwangerschapsmisselijkheid en braken in het eerste trimester‘ en ‘The protective effects of nausea and vomiting of pregnancy against adverse fetal outcome—A systematic review‘ – Foto: Shutterstock

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*